Wettelijke richtlijnen voor een Website

Juridische eisen aan een website

Regels voor je website op het World Wide Web.
Steeds meer ondernemers grijpen de kans aan om hun onderneming ook op het internet te profileren. Waar je vaak niet aan denkt, zijn de juridische eisen die bij een website komen kijken. MKB Servicedesk somt een aantal van deze juridische eisen op.

Duidelijkheid

Je bent verplicht om de bezoeker van je website duidelijk te maken op welke site hij zich bevindt en met wie hij te maken heeft. De bezoeker moet overzicht hebben over de voorwaarden die gelden aan het gebruik van de website en/of voor de producten die gekocht kunnen worden via de website. De productinformatie moet je up to date houden, zodat de klant een realistisch beeld krijgt van wat hij koopt. Doe je dit niet, dan kan de klant zich beroepen op het herroepingsrecht tot drie maanden na aankoop en zo dus zijn geld terugeisen. Meer informatie over de wetgeving voor verkoop op afstand vind je in dit artikel.


Herkenbare reclame-uitingen
Zodra je besluit om reclame-uitingen op je website te plaatsen om inkomsten te genereren, moet deze uitingen herkenbaar zijn. Dit houdt in dat je de reclame niet mag verschuilen achter informatie die voor de bezoeker interessant en objectief lijkt. Door reclame-uitingen herkenbaar te maken voorkom je juridische problemen op dit vlak.


Teksten en reacties
Buiten de informatie die je vanuit je eigen onderneming op je website wilt hebben staan, kan het zijn dat je teksten van andere websites interessant vindt om aan te bieden. Zonder toestemming van de wederpartij, mag dit niet. Citeren mag echter wel. Mocht je interessante informatie tegenkomen waarover je een tekst wil schrijven op je website, dan kan je een kort stukje citeren en daar dan verder zelf over schrijven. Zorg er wel voor dat je de bron vermeld van het citaat. Gehele teksten zonder toestemming kopieren en plaatsen op je website mag dus zeker niet.

Als je de bezoeker van je website de mogelijkheid biedt te reageren op door jou geschreven stukken op de website, houdt er dan rekening mee dat jij verantwoordelijk bent voor het commentaar dat op je website geplaatst wordt door de bezoekers. Houdt hierbij vooral racisme, discriminatie en het auteursrecht in de gaten.


Transacties
Zodra je de bezoeker via je website een transactie laat doen (bijvoorbeeld bij het kopen van een product), moet je ervoor zorgen dat de algemene voorwaarden van je onderneming inzichtelijk zijn via de website. In de algemene voorwaarden zet je onder andere leveringsvoorwaarden, betalingstermijnen, garanties e.d. De bezoeker van je website moet de mogelijkheid hebben deze voorwaarden te downloaden of te printen. Meer over het opstellen van algemene voorwaarden vind je hier.


Persoonlijke gegevens
Als je een website hebt waar bezoekers persoonsgegevens kunnen achterlaten, zit je vast aan een hele duidelijke informatieplicht. Van te voren moet je op de website aangeven hoe er met de gegevens wordt omgegaan en wat je er mee gaat doen. Het is zonder toestemming van de bezoeker niet toegestaan persoonsgegevens aan derden te verstrekken. Houdt er rekening mee dat je hierover verantwoording moet kunnen afleggen.

Zodra je gebruik maakt van een formulier die de bezoeker invult voor het afnemen van een dienst of inschrijven voor een nieuwsbrief, is het verplicht om de bezoeker de ingevulde gegevens vóór het verzenden nog een keer te laten checken en bevestigen. Hier is het verplicht de mogelijkheid te bieden de ingevulde gegevens nog te corrigeren.

Bron: Mkbservicedesk.nl

Reacties zijn gesloten.