Hoe kan ik productiever te werk gaan?

Elke organisatie heeft te maken met het behalen van resultaat. Het gewenste resultaat moet worden nagestreefd. We moeten allemaal productiever werken. Maar dat blijkt nog niet altijd even makkelijk te zijn. Dit heeft onder andere te maken met de grootte van het bedrijf, de doelstellingen en het toekomstperspectief.

Maar een veel gebruikt begrip in deze kwestie is ‘efficiënt werken’. Maar wat bedoelen ze hier mee?

Wat is efficiënt en effectief werken?

Waar veel verwarring over ontstaat is het verschil tussen de begrippen ‘efficiënt’ en ‘effectief’. Er zit namelijk een groot verschil in de aanpak in werkgerelateerde zaken.

Als we spreken over efficiëntie dan bedoelen we dat we in een geoptimaliseerd proces werken om een bepaald doel te bereiken. Met ‘geoptimaliseerd’ wordt in dit geval bedoeld dat het proces op een manier wordt verbeterd zodat er minder middelen nodig zijn.

In steeds meer bedrijven is er niet alleen sprake van efficiënt werken, maar vooral ook effectief werken. De combinatie zorgt voor het meeste rendement voor het bedrijfsleven. Dan tasten we nog een beetje in het donker over de manier waarop dit dan gebeurt.

Het kan namelijk zomaar zijn dat er gesneden moet worden binnen de huidige groep van werknemers. Of zoals dat met een mooi woord wordt genoemd ‘reorganisatie’. Maar er zijn ook andere manieren.

Digitale werkomgevingen

Ook in 2018 en 2019 gaat de trend verder die in 2017 begonnen is. Namelijk het werken in digitale omgevingen, het werken in de cloud of online werken. Dat zijn allemaal termen die hetzelfde behandelen.

Bedrijven investeren in het werken in de cloud. Dat heeft diverse voordelen. Alles wordt online opgeslagen, er zijn geen fysieke servers bij elk bedrijf nodig. Ook kan het personeel eenvoudig thuis werken. Alle documenten kan je direct opvragen, en zo nog veel meer.

Ook zijn er ontzettend veel online tools die je kunnen helpen. Lees ons blogbericht over “5 tools en apps voor de beste privé-werkbalans” voor handige tools en apps!