Hoe schrijf ik goede content

Schrijf écht goede content voor je website (tips)

Een bekend fenomeen in de internetwereld. Zelfs nieuwkomers hebben het als snel door. Je kunt er niet omheen: Content = KING. Vraag ernaar bij menig SEO-guru’s en je krijgt hetzelfde antwoord: goede content is bepalend voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. En natuurlijk weten we dat bij Slik ook. De grote vraag is nu: hoe schrijf je écht goede content. Content die écht helpt bij het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines. In dit artikel vind je de tips waar je al jaren naar op zoek bent!

Verplaats jezelf in de lezer

Begin met een moment bezinning, leef je in en verplaats jezelf volledig in een ander persoon. Sterker nog: je wórdt deze persoon. En wel de lezer. Waar houdt de lezer zich mee bezig? Met welke vraag komt hij op jouw website terecht? Hoe voelt de lezer zich en waar komt hij normaal gesproken? Waar kan hij om lachen en kijkt hij graag televisie of leest hij liever de krant? Verplaats jezelf zover in deze persoon dat alles wat je schrijft perfect aansluit op de beleveniswereld van de lezer. Klinkt makkelijk en logisch, maar toch vergeten veel ‘schrijvers’ dit als ze content schrijven voor hun website. En dat resulteert in content die nauwelijks triggert om iets aan te nemen, te leren of te doen.

Een perfect geheel

Wel eens van contentstrategie gehoord? Die bestaat niet voor niets. Binnen je contentstrategie zorg je ervoor dat alle tekst, plaatjes, onderschriften, bronnen e.d. onderdeel zijn van een bepaalde gedachte. Losse flodders hebben totaal geen zin. Alle content moet dezelfde sfeer uitstralen, met dezelfde tone-of-voice en binnen één overkoepelend strategisch doel. Alleen dan ontstaat er een perfect geheel.

Wat is je doel? Waar wil je de lezer toe aanzetten? En hoe wil je dat de lezer zich voelt? Kortom: hoe bepaal je een overkoepelende strategie? Daarvoor hebben wij de Vier Heilige Factoren waar je tekst aan moet voldoen:

1.    De tekst is afgestemd op gedrag
2.    Het onderwerp is essentieel
3.    De boodschap is strategisch
4.    De inhoud is gericht op het einddoel

Bij ieder punt stel je jezelf een aantal vragen. De antwoorden helpen je een efficiënte content marketing strategie te bepalen. Pas als je alle vier de punten helder hebt, kun je aan de slag.

1. Gedrag

Dit punt is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Denk aan de spotjes van bijvoorbeeld de WSPA of andere organisaties die zich inzetten tegen dierenleed. Een aantal reclames zitten vol met gruwelijk dierenleed, waarmee de adverteerder wil inspelen op het schuldgevoel van de ontvanger. De ontvanger krijgt medelijden met de dieren en dit gevoel zet hem aan tot de actie om een donatie te doen. Een hele andere strategie is juist het gebruik van mooie ‘feel good’ beelden, zoals het WWF al jaren doet. Deze geven een positief gevoel. Dit gevoel zet de ontvanger aan tot donatie. Naar onze mening levert een positieve boodschap meer op dan een negatieve.

Om je content af te stemmen op het gedrag van de lezer, kun je de volgende vragen beantwoorden:

  • Welke actie willen we dat onze ontvanger onderneemt?
  • Hoe gaan we het gedrag van de lezer meten?
  • Hoe zorgen we ervoor dat de ontvanger overgaat tot actie?

2. Essentieel

Overtuig bezoekers met eenvoud. Gebruik korte zinnen en geef hem die gouden tip waar hij naar op zoek is. Vertel over de mogelijkheden die het verschil kan maken. Kortom: geef de ontvanger essentiële informatie. Om te bepalen wat essentieel is voor de ontvanger, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat is voor de ontvanger essentieel om te weten?
  • Wat is het voordeel voor de ontvanger op persoonlijk of op zakelijk vlak?
  • Welke punten moeten zeker terugkomen in onze content?
  • Welke (social) media gaan we inzetten, zodat we een maximaal bereik hebben?

3. Strategisch

Denk van tevoren na over wat je met de content wil bereiken. Tijdens het schrijven en creëren van de content hou je deze vraag constant in je achterhoofd. Verplaats je in de lezer en test of je zelf wordt aangezet tot de actie waar je de lezer toe wil aanzetten. Wil je een strategische boodschap formuleren? Stel jezelf en je collega’s dan de volgende vragen:

  • Helpt onze content met het behalen van onze doelen?
  • Past de content bij onze bedrijfsstrategie?

4. Gericht

Stel: je schrijft een blog voor middelbare scholieren. Bedenk dan dat je ontvanger in de pubertijd zit. Weinig geld, maar heeft wel de wens om als eerste de nieuwste gadgets te kopen. Geen rijbewijs, maar wel een OV chipkaart. Zijn moeder heeft net twee nieuwe flesjes Clearasil voor hem gekocht. Hij kladdert zijn schoolboeken vol onzin en ontvangt eindelijk een berichtje van dat ene meisje. Of is het een meisje, en is het smsje van een jongen? Denk daar over na en pas je tone-of-voice hierop aan. Je krijgt dit onderdeel helder door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hebben we de ontvanger voldoende gedetailleerd in beeld?
  • Begrijpen we de motivatie van onze lezers?
  • Wat is de rol van de lezer op professioneel vlak?
  • Snappen we hoe de lezer ons product ziet?

Aan de slag

Zodra je al deze punten hebt doorlopen en alle vragen hebt beantwoord, heb je je strategie bepaald. Je kan nu letterlijk ‘aan de slag’. Je denkt dat je het lastigste onderdeel gehad hebt. Maar je gaat nu beginnen aan de moeilijkste fase, want goed schrijven is een echt vak. Heb je dit talent bij je geboorte meegekregen? Dan heb je geluk en kun je lekker zelf aan het werk. Heb je het schrijftalent niet echt in de vingers? Overweeg dan om de content door iemand anders of een externe partij te laten ontwikkelen. Dat is helemaal niet gek. Tegenwoordig specialiseert iedereen zich op hetgeen waar hij of zij goed in is. En is er een ander specialisme nodig? Dan schakelen we toch gewoon iemand in die daar goed in is?

De meest voorkomende fout in onze ogen is dat bedrijven zelf aan de slag gaan met het creëren van content. Vervolgens zitten zij zo diep in de materie, dat ze niet goed kunnen beoordelen of de tekst aansluit bij de doelgroep. Vaak zijn ze zelf overtuigd van de kracht van hun eigen tekst, dat ze volledig de plank mis slaan. Dus… een belangrijke tip: laat altijd meerdere mensen en/of partijen naar je content kijken. En dan het liefst elk met een ander perspectief. Wil je zeker weten dat je content goed ontvangen wordt? Vraag dan iemand die past in het profiel van je de doelgroep die je voor ogen hebt. Vraag desnoods de schoonmaker voor advies. Want je weet het: meten is weten!

De grote test

Dat is natuurlijk een mooi verhaal, maar hoe hebben wij nu gescoord met dit artikel. Voldoet dit artikel aan de Heilige Vier Factoren? Hieronder een korte zelfreflectie:

  • De inhoud is afgestemd op het gewenste gedrag van de bezoekers van deze blog. We willen graag dat bezoekers vaker op onze blog terugkomen, dat ze over ons gaan vertellen aan anderen en wie weet, een keer bij ons aankloppen als ze een social backoffice of website nodig hebben.
  • De inhoud is essentieel voor onze doelgroep, althans het deel van de doelgroep dat nog geen jarenlange ervaring heeft met het onderhouden van websites. We willen met onze blog juist die groep beter informeren.
  • Deze content is van strategisch belang voor ons: we willen graag onze kennis met iedereen delen en op die manier onze doelgroep overtuigen dat we een puike partij zijn. Check.
  • Dit artikel is gericht op de ondernemende lezer die niet zelf een specialist is op dit gebied, maar hier wel zelf mee aan de slag wil. We horen graag van je of dat is gelukt.

Bron: Webdesign.nl

51 thoughts on “Hoe schrijf ik goede content

  1. Wallace Usher zegt:

    Hi,
    Do you want to reach new customers?

    We are personally welcoming you to sign up with one of the leading influencer and affiliate networks on the internet.
    This network finds influencers and affiliates in your niche who will promote your company on their websites and social media channels.
    Benefits of our program include: brand exposure for your business, increased reputation, and potentially more customers.

    It’s the most safe, most convenient and most effective way to increase your sales!

    What do you think?

    Find out more: http://nichemarketing.zapto.org

  2. Carmella Sims zegt:

    Hi,
    Would you like to reach new clients?

    We are personally welcoming you to join one of the leading influencer and affiliate networks on the internet.
    This network finds influencers and affiliates in your niche who will promote your company on their sites and social media channels.
    Benefits of our program consist of: brand exposure for your company, increased trustworthiness, and potentially more clients.

    It is the best, most convenient and most efficient way to increase your sales!

    What do you think?

    Learn more: http://socialinfluencer.nicheadvertising.online

  3. Raleigh Achen zegt:

    Hi

    i like your webshop,
    But I have a question, i see a lot of items in this shop http://item.pictures/cheaperproducts28 that you also sell in your webshop.
    but there products are 52% cheaper, well my question is what is the difference between your webshop and theirs,
    is it the quality or something else, i hope you can help me!

    greetings

    “Sent from my iPhone”

  4. Shanon Haigh zegt:

    Hi

    i just visit your website, end i really like the product you’re selling.
    i try to order some items , but your product pages loading very slow or not loading at all.
    i have checked your website on http://ismywebsitetoslow.ml and you can see your website is loading to slow to make a order.
    i hope you ar fixing this problem soon so i can make a order.

    Have a nice day

  5. Bruno Woore zegt:

    Hi,
    Do you want to reach brand-new clients?

    We are personally inviting you to sign up with one of the leading influencer and affiliate networks on the web.
    This network finds influencers and affiliates in your niche who will promote your products/services on their sites and social network channels.
    Advantages of our program consist of: brand name exposure for your product or service, increased credibility, and possibly more clients.

    It’s the most safe, simplest and most effective way to increase your sales!

    What do you think?

    Visit: http://bit.ly/influencerpromo2019

  6. Andra Stahlman zegt:

    Hello! If you’re reading this then you’ve proved that contact form advertising works! We can send your ad to people via their feedback form on their website. The best part of this kind of promotion is that messages sent through contact forms are automatically whitelisted. This increases the likelihood that your message will be read. Absolutely NO PPC costs! Pay a one time fee and reach millions of people. For details please reply to: mary4864kir@gmail.com

  7. Almeda Hoffmann zegt:

    Hi

    As i promised you, i wanna give you 1 month free access to our Fashion members are, here you can find VIP coupons that are not visible to the public eye. http://bit.ly/fashionmember5

    Please don’t share the coupons on the internet

    greetings

    “Sent from my iPhone”

  8. Mollie Henninger zegt:

    Are you looking for powerful online promotion that isn’t full of BS? I apologize for sending you this message on your contact form but actually that was kinda the point. We can send your promotional message to websites via their contact forms just like you’re getting this ad right now. You can specify targets by keyword or just fire off mass blasts to sites in any country you choose. So let’s assume you’re looking to push through a message to all the plumbing companies in the United States, we’ll grab websites for only those and post your ad text to them. Providing you’re advertising a product or service that’s relevant to that niche then you’ll get an amazing response!

    Type up a quick note to sarah1916eva@gmail.com to get info and prices

  9. Charity Nation zegt:

    Do you want more people to visit your website? Receive tons of people who are ready to buy sent directly to your website. Boost revenues quick. Start seeing results in as little as 48 hours. For additional information write a reply to: walter3519rob@gmail.com

  10. 바카라 zegt:

    Unless it’s a selfie, in which case, as I mentioned, complement something she chose, not something physical
    Try taking a cue from the way she comments on other people’s pics, it’s a pretty good guideline of what she thinks is appropriate.

  11. 슬롯머신 zegt:

    Girls mostly like comments that are inclined to their side. Time and situation doesn’t matter at all. Even in pressure situation, they will like comments in their favor.
    Your are looking beautiful” this simple comment can solve worst quarrels between you and your female partner.

  12. 카지노사이트 zegt:

    Conclusion is girls like comments about them and in optmistic manner , though not truth.
    Women think very differently from men, what they think, and what the right things to say to them are, may remain aspects you flounder with. According to me here are the things which she will like to listen.

  13. 바카라사이트 zegt:

    I love you: There is no limit to the number of times girls love to hear these three cliched, yet magical words. So, without losing the essence, utter these words to your woman as often as possible. Make sure, however, that you mean it, each time you say it.
    I miss you: Whether you are in different states/countries or simply a work-day away from seeing each other, let her know that you miss being with her. A surprise SMS in the middle of the day may just make her day!

  14. Marquis Hendon zegt:

    Need to find powerful online promotion that isn’t completely full of it? I apologize for sending you this message on your contact form but actually that was kinda the point. We can send your ad message to websites via their contact forms just like you’re getting this ad right now. You can target by keyword or just execute bulk blasts to sites in the country of your choice. So let’s assume you’re looking to push through an ad to all the contractors in the United States, we’ll scrape websites for just those and post your ad text to them. As long as you’re promoting some kind of offer that’s relevant to that type of business then your business will get an amazing response!

    Send a quick message to muhammad2435tay@gmail.com to find out how we do this

  15. Ernesto Sherrill zegt:

    Are you seeking effective online promotion that delivers real results? I apologize for sending you this message on your contact form but actually that was kinda the point. We can send your promotional message to websites via their contact forms just like you’re getting this message right now. You can specify targets by keyword or just go with bulk blasts to websites in any country you choose. So let’s say you would like to blast an ad to all the plumbing companies in the USA, we’ll scrape websites for only those and post your advertisement to them. Providing you’re advertising a product or service that’s relevant to that business category then your business will get an amazing response!

    Send a quick note to ethan3646hug@gmail.com for details on how this works

  16. Kendall Synder zegt:

    Is your company or organization’s name secure?

    With the release by ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) of new top-level domain extensions like .inc, .law, & .shop it is now more important than ever to protect your name and your brand. Your organization’s traditional dot.COM domain name may be exposed to fraudulent ‘phishing’ or ‘spoofing’ attacks in which criminals try to fool your customers into thinking they are dealing with a legitimate entity. The time to purchase domains related to your own is now. As the initial registrant, the cost of securing new domain names is very reasonable… Trying to gain control of a domain AFTER someone else registers it can run into the tens of thousands.

    Secure your name, secure your reputation, and secure your brand.

    Visit http://bit.ly/MerchantEngineDomains to register domain extensions related to yours at the lowest possible price. New domain names can be forwarded to your existing website for free, or used in unique marketing campaigns, we are always ready to help. We offer a full range of corporate email, website hosting, and encryption products as well; all through GoDaddy, a name you know you can trust.

  17. Tiffany Rose zegt:

    Hi there!

    I wanted to invite you to an exclusive Instagram brand collab that can genuinely drive 1000’s of new followers to your IG account.

    We have a proven strategy that gives you access to social media powerhouses for a fraction of the price they charge.

    Our next campaign is due to launch soon and will feature our first joint celebrity influencers (two for the price of one!)

    Tori Spelling America’s sweetheart! She rose to fame on Beverly Hills 90210. She is a household name and internationally recognized superstar. She stars in her own reality TV show and doubles as a real-life supermom celebrity influencer with five kids.

    Jessica Hall is an acclaimed entrepreneur and radio / TV personality. Her loyal and engaged audience tunes in for her fitness videos, gorgeous fashion shoots and her endearing Mom moments. Jessica is excited to be a featured host on this month’s Lux Life Now giveaway.

    Loop marketing campaigns are currently the most successful way to boost your social media presence, and grow your following. If you are a start-up get ready, or if you are a campaign company or influencer, get ready for sales, sales, sales. This will sell out very quickly, we are already 30% full from repeat clientele from our last highly successful campaign.

    We are very confident this campaign will be even more successful than our previous campaigns. http://bit.ly/amber-rose-case-study

    We really want to work with your brand and would hate for you to miss out on this one! You will not find a better opportunity to access celebrities and compete with your rivals!

    Let’s schedule a quick 10-minute call or email me for further information and pricing.

    Kind Regards,

    Tiffany Rose
    THE LUX LIFE NOW, INC. | LUXLIFENOW.COM
    Tel 1.888.389.1138 | Instagram @theluxlifenow

  18. Abby Bueche zegt:

    “YOGI ON THE GREEN”, A #1 INTERNATIONAL BEST-SELLING BOOK IN THREE CATEGORIES.
    Yogi on the Green was written to help golfers of all abilities, to hopefully improve on their physical and mental games. It has been proven in many Medical Journals, that when one improves on their physical being they also improve on their mental awareness, “Yogi On The Green” is a guide to improving Golfers physical and mental abilities, both on the Golf Course and perhaps even their daily lives. http://bit.ly/yogionthegreen

  19. betting33 zegt:

    Singapore confirmed 47 additional novel coronavirus cases on Wednesday — the largest single day increase in confirmed cases. The same day, Hong Kong reported its largest increase in new cases following a period when few infections were reported. Thirteen of the 14 new cases reported had recent travel history abroad. While the increase in numbers is not on the scale that some countries in Europe are reporting, the sudden jumps are a concerning trend.
    https://www.betting33.com

  20. best373 zegt:

    avoid further outbreaks. In the capital, Beijing, all passengers arriving from overseas are now required to go into “collective quarantine at designated facilities.” Beijing residents were previously allowed to quarantine themselves in their own homes. Singapore is requiring all travelers arriving in the country to undergo a mandatory 14-day home quarantine and has advised its citizens to defer all travel abroad.
    https://www.best373.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *